Politie wordt niet aangesproken op optreden Heyendaalseweg

10 mei 2007

Politie wordt niet aangesproken op optreden Heyendaalseweg

Burgemeester De Graaf gaat de politie niet aanspreken op haar optreden bij de opengebroken Heyendaalseweg. Daar zijn de afgelopen dagen fietsers bekeurd omdat zij op de stoep fietsten. Agenten stonden de fietsers om het hoekje op te wachten.

Hans van Hooft jrDe discussie kwam los na een bericht op geenstijl.nl. Hierop zijn foto’s te zien hoe de politie in Nijmegen fietsers bekeurt die vanwege de wegopbreking op een stukje Heyendaalseweg de stoep nemen. Het optreden van de politie heeft de SP erg verbaasd. SP-fractievoorzitter Hans van Hooft jr.: “Volgens mij is het zinvoller om mensen te waarschuwen en zo te voorkomen dat men over de stoep fietst. Nu staat de politie om het hoekje te wachten om een bon uit te schrijven als het leed al is geschied. Daar schiet niemand wat mee op. Wat ons betreft worden de uitgeschreven boetes kwijtgescholden.”

In een reactie gaf burgemeester De Graaf aan dat hij het eens is met het optreden van de politie. De politie handhaaft de verkeerssituatie en dus is het niet passend om boetes voor een overtreding kwijt te schelden. Daarnaast heeft de burgemeester niet die bevoegdheid, maar is het een zaak tussen het openbaar ministerie en de overtreders zelf.

De SP blijft van mening dat deze manier van werken niet de veiligheid ten goede komt en ook het imago van de politie aantast. Hopelijk ziet de politie dit ook zelf in.

SP is verbaasd over politie-optreden Heyendaalseweg