SP Gelderland protesteert tegen dure ‘propagandakrant’ provincie

24 januari 2007

SP Gelderland protesteert tegen dure ‘propagandakrant’ provincie

De Gelderse SP is boos op de provincie die vlak voor de start van de campagnes voor de provinciale verkiezingen van 7 maart een glossy krant
huis aan huis heeft laten verspreiden in de hele provincie. De krant die 125.000 euro kostte, steekt de loftrompet over het door de provinciale plannen zoals de omstreden doortrekking van de A15. De uitgave is SP-lijsttrekker Agnes Lewe in het verkeerde keelgat geschoten: ‘pure propaganda van het zittende college en nog duur ook.’

Agnes Lewe

margin-top:4px;" />

Vanaf 10 januari liet de provincie Gelderland de begrotingskrant 2007 ‘Geld.’ drukken en huis aan huis verspreiden. De glossy uitgave is met koppen als ‘Verlenging A15: we slibben dicht’, ‘Wij helpen problemen van inwoners oplossen’, ‘We zijn enorm blij’, ‘Uitermate geslaagd’, ‘De wijk leeft weer’ en ‘Ik sprong een gat in de lucht’ uitermate lovend over de provincie. Bovendien worden de gedeputeerden allemaal even in het zonnetje gezet met foto en persoonlijke website.

De SP is niet blij met deze actie zeker op dit moment. Lijsttrekker Agnes Lewe: ‘Het is niet zo netjes om vlak voor de campagne veel geld uit te gaan geven aan de promotie van jezelf als bestuurders van Gelderland. Eigenlijk zeggen ze: “Kijk ons eens goed bezig zijn!” en van mij mogen CDA, PvdA en VVD dat gerust zeggen, alleen laat ze dat dan ook uit hun eigen partijkassen betalen en niet uit het budget van de provincie dat door alle Gelderlanders betaald wordt. Stel je voor dat we een paar maanden voor de Tweede Kamer verkiezingen een dure folder van Balkenende en zijn ministers in bus zouden krijgen waarin hij uitlegt hoe goed hij bezig is. Dat zou toch ook niemand accepteren. Waarom van de provincie dan wel?’

De Gelderse SP roept de andere politieke partijen op om campagnes als ‘Gelderland, dichterbij dan je denkt’ - als die al gevoerd moeten worden – niet langere te misbruiken voor promotie van het zittende college van Gedeputeerde staten, van welke kleur dat dan ook moge zijn in de toekomst.