Verkiezingseditie Prikkelbár XL groot succes

14 november 2006

Verkiezingseditie Prikkelbár XL groot succes

De speciale verkiezingseditie van Prikkelbár van afgelopen zondag was een groot succes. In het nieuwe Lindenbergtheater werd er gediscussieerd over een eventuele linkse coalitie. SP kandidaat kamerlid Ronald van Raak ging in discussie met Leo Platvoet (GroenLinks) en Paul Depla (PvdA). Daarnaast was historicus Koen Vossen uitgenodigd om zijn visie op linkse samenwerking te geven.

Vossen opende met een korte lezing over experimenten van linkse samenwerking uit het verleden die minder succesvol bleken. Volgens Vossen ontaarden deze in of onderlinge ruzie of in een regering die uiteindelijk niet zo links is als de kiezer hadden gehoopt. Dat konden de heren politici natuurlijk niet op zich laten zitten. Al snel bleek dat er wat betreft standpunten een linkse coalitie niet veel in de weg zal staan. Maar mede op aandringen van de zaal werd er ook gesproken over hoe we aan die linkse coalitie konden werken. Net als zijn lijsttrekker Wouter Bos, wilde Depla niet uitspreken dat de PvdA eenduidig voor een linkse coalitie moet kiezen. Van Raak en Platvoet dachten hier duidelijk anders over. "Maar we hebben nog anderhalve week, Bos heeft nog de kans om een linkse meerderheid mogelijk te maken" aldus van Raak.

De Prikkelbár Site