Forse ledenwerfcampagne in aanloop naar verkiezingen
Forse ledenwerfcampagne in aanloop naar verkiezingen
De SP Nijmegen heeft in de nacht van vrijdag 14 op zaterdag 15 juli posters geplakt op legale plakplaatsen in heel Nijmegen. De partij luidt daarmee als eerste de verkiezingscampagne in aanloop naar 22 november in. De posters maken onderdeel uit van een landelijke ledenwerfcampagne op straat, in het openbaar vervoer, op radio, tv en internet. De SP is inmiddels qua leden de derde partij van Nederland, maar voert in aanloop naar de verkiezingen van november een forse campagne om veel nieuwe leden te werven. De slogan van de campagne is NU SP!
Voorzitter van de afdeling Nijmegen en tevens raadslid Marloes Piepers is een van de plakkers. Zij hoopt dat veel mensen in Nijmegen (en bezoekers van de Vierdaagse) de campagne zullen zien en zich aan zullen sluiten bij de SP: "We hebben nu al 1330 leden in Nijmegen maar er kunnen er nog best meer bij. Op naar de 1500! Zeker nu de verkiezingen in aantocht zijn kunnen we alle hulp gebruiken want dit kabinet is echt een ramp voor het land. Of je het nu Balkenende I, II of III noemt, het blijft ellende. In Nijmegen laten we trouwens al een tijdje zien dat het ook echt anders kan. Maar het is nu de hoogste tijd voor een andere, betere koers in heel Nederland, tijd voor de SP dus!"
De SP haalde de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen in Nijmegen 16,9 procent van de stemmen (en kwam in geen enkele wijk onder de tien procent), een groei van meer dan drie duizend stemmen ten opzichte van vier jaar geleden en de hoogste score ooit. Qua stemmen werd de SP de tweede partij van Nijmegen, qua leden staat de partij al jarenlang op de eerste plaats.
Hans van Heijningen, algemeen secretaris van de landelijke SP, licht de campagne toe: "Steeds meer mensen voelen zich aangesproken door het verhaal en het werk van de SP. Honderdduizenden hebben ons de afgelopen jaren hun stem toevertrouwd, iets waar wij uiteraard zeer dankbaar voor zijn. Wij vragen deze mensen nu een stapje verder te gaan en zich bij ons aan te sluiten, zodat we samen ons steentje kunnen bijdragen aan een beter Nederland en een betere wereld."
Nieuwe leden krijgen maandelijks een uitgebreid nieuws- en opinieblad (de Tribune), gratis toegang tot een reclamevrije internetprovider en het boek ‘Hoe dan, Jan?’, waarin Jan Marijnissen door schrijvers/ journalisten Karel Glastra van Loon en Kees Slager wordt ondervraagd over de alternatieven van de SP voor de huidige politiek.
Vanaf deze week zijn op radio, tv en internet spotjes te horen en te zien. De actieve leden van de SP gaan de straat op om nieuwe leden te werven. De campagne wordt verder ondersteund door onder meer honderden lichtbakken op NS-stations.