SP vraagt openheid over campagnedonaties
SP vraagt openheid over campagnedonaties
De SP in Nijmegen vraagt in een brief alle andere partijen die deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen van 7 maart aanstaande openheid te geven over donaties (in geld of diensten) groter dan duizend euro. De partij vindt dat kiezers het recht hebben om te weten welke personen, instellingen of bedrijven een bepaalde politieke partij financieel steunen. Raadsleden moeten ‘zonder last van ruggespraak’ kunnen opereren en dan is het niet goed als partijen bij grote donateurs ‘in het krijt staan’. Openheid helpt dit te voorkomen. Aanleiding voor de brief is de ‘Amerikaanse’ campagne die het plaatselijke CDA voert die als de voortekenen niet bedriegen veel geld gaat kosten.
Meer dan vier weken voor de gemeenteraadsverkiezingen op 7 maart heeft het CDA in hun campagne al behoorlijk wat geld uitgegeven. Al op zondag 8 januari bevatte de Zondagskrant een paginagrote advertentie van het plaatselijke CDA. Daarna volgden onder andere nog het gebruik van een callcenter om te peilen hoe de Nijmegenaren denken over de parkeerplannen en op zaterdag 4 februari een flinke advertentie in het algemene deel van De Gelderlander (ook al niet goedkoop). En afgelopen zondag stond er wederom een paginagrote advertentie in de zondagskrant. Kennelijk kan het CDA het zich veroorloven om al in een vroegtijdig stadium grote uitgaven voor de campagne te doen.
Het CDA kwam eerder in het nieuws vanwege de ‘Amerikaanse’ campagne die ze zouden gaan voeren (zie onder andere De Gelderlander van 1 oktober 2005). Deze kenmerkt zich tot nu toe door het in de arm nemen van de Oosterbeekse marketingdeskundige Cor Molenaar als spindoctor (bron: De Gelderlander), een nieuwe lijsttrekker Rob Bloem die pas sinds januari 2005 überhaupt lid is van het CDA, door het CDA ontkende geruchten dat de lijsttrekker een ‘oorlogskas’ van 30.000 euro zou hebben meegebracht voor de campagne en dus de stevige campagneuitgaven ver voor 7 maart.
Hoe veel geld het CDA nu ook in de campagnekas heeft, de SP vindt dat de inwoners van Nijmegen mogen weten waar dat geld vandaan komt. En dat geldt natuurlijk voor alle politieke partijen. In een brief die de SP vandaag verstuurt heeft, vraagt fractievoorzitter Hans van Hooft jr. alle politieke partijen openheid te geven over donaties voor meer dan duizend euro, liefst op een gemeentelijke site maar zeker op de eigen websites. Hans van Hooft jr.: ‘Wij willen hier geen Amerikaanse toestanden met grote bedrijven die politici ‘steunen’, maar zelfs in Amerika wordt openheid gegeven over de campagnedonaties. In Nederland hebben we daar geen regels voor, dus doe ik een oproep aan de partijen om vrijwillig openheid van zaken te geven.’
En de SP dan?
De SP is er groot voorstander van dat partijen stevig campagne voeren om de kiezer te laten weten waar ze voor staan en doet dat zelf natuurlijk ook. In Nijmegen wordt zelfs elk jaar een SP-krantje huis-aan-huis bezorgd (door vrijwilligers) waarin aan de inwoners verantwoording afgelegd wordt over de activiteiten van de afgelopen periode. De verkiezingscampagne van de SP wordt betaald door vooral goed te sparen en door de inzet van een groot aantal vrijwilligers. Dat sparen kan onder andere omdat SP-raadsleden hun vergoeding afstaan aan de partij. Zij worden zelf niet financieel beter of slechter van het raadslidmaatschap. De SP heeft geen donaties van meer dan duizend euro ontvangen van personen, bedrijven of instellingen om de campagne te financieren.