SP-kamerlid Harry van Bommel komt ‘zure bommen’ uitdelen in Nijmegen: ‘Geen zuur maar zoet, compensatie moet!’

28 februari 2006

Aswoensdag is traditioneel de dag van de zure haring met augurken als afsluiting van het carnaval: de grote ontnuchtering na vier dagen feest. Een mooie dag voor SP-kamerlid Harry van Bommel om samen met Nijmeegse kandidaats-raadsleden vanaf 15.00 uur ‘zure bommen’ uit te delen in Nijmeegse winkelcentrum De SP vraagt hiermee aandacht voor de actie ‘Geen zuur maar zoet, compensatie moet’ waarin de partij compensatie eist voor de achteruitgang in koopkracht voor grote groepen mensen als gevolg van net nieuwe zorgstelsel. Na jaren van zuur zou dit jaar het zoet komen, zo heeft het kabinet beloofd.

Harry van Bommel en een aantal kandidaats-raadsleden gaan augurken en actiekaarten uitdelen in de Molenpoort vanaf 15.00 uur aan het winkelend publiek. Campagneleider Marloes Piepers licht de actie toe: ‘Zoals de ontnuchtering na vier dagen carnaval hard aan kan komen zo komt de ontnuchtering voor grote groepen mensen in hun portemonnee de eerste twee maanden van 2006 keihard aan. In plaats van het door het kabinet van VVD, CDA en D66 beloofde zoet is er extra zuur gekomen. Een zure augurk op zijn tijd is best lekker maar dat de mensen na jaren van zuur nog steeds geen zoet krijgen is voor de SP onacceptabel.’

Nijmeegs SP-lijsttrekker en wethouder Hans van Hooft weet wat de gevolgen van het beleid van Balkenende voor een stad als Nijmegen zijn: ‘De afgelopen jaren hebben we dertig miljoen aan bezuinigingen voor de kiezen gekregen maar we hebben desondanks in een sociale stad kunnen investeren, dwars tegen Den Haag in. Dat kon door andere keuzes te maken en veel bureaucratie te schrappen. We doen het in Nijmegen ondertussen ook economisch beter dan bijvoorbeeld Arnhem en dan gemiddeld in Nederland. En nu worden grote groepen Nijmegenaren alsnog de dupe van Balkenende en dat terwijl door het kabinet bij hoog en bij laag beweerde – ook hier in Nijmegen toen in december de godenpijler onthuld werd door Balkenende - dat niemand er op achteruit zou gaan, dat na het zuur het zoet zou komen. Ik vind dat ronduit schandalig.’

Veel mensen hebben de afgelopen weken de SP laten weten er op achteruit te zijn gegaan in inkomen: gepensioneerden, uitkeringsgerechtigden, ambtenaren, voormalig particulier verzekerden, gezinnen met kinderen boven de 18, arbeidsongeschikten, ‘anderhalfverdieners’ en kleine zelfstandigen. Het nieuwe ziektekostenstelsel, maar ook hogere energiekosten en huren, minder of geen huur- of zorgtoeslag maken dat mensen aan het eind van de maand minder te besteden hebben. Ook het op 25 februari in De Volkskrant gepubliceerde onderzoek van de Amsterdamse School voor Wetenschappelijk Onderzoek bevestigt dit beeld. Werkende huishoudens met een laag inkomen betalen sinds 1 januari 2006 11 tot 148 procent meer aan ziektekostenpremie dan vorig jaar. Bovendien – aldus het onderzoek – ontwikkelt de koopkracht van zo'n tweederde van de huishoudens zich ongunstiger dan door de regering in het vooruitzicht gesteld. De SP wil dat de regering al deze groepen compenseert.

Via actiekaarten en het ‘Meldpunt Inkomen’ op de website van de SP kunnen mensen compensatie eisen en opgeven wat er sinds 1 januari met hun inkomen is gebeurd. De informatie die wordt verzameld zal de SP in de Tweede Kamer gebruiken om het kabinet te confronteren met de werkelijkheid van alledag en compensatie te eisen voor mensen die ook in 2006 van het kabinet het zuur krijgen.

Ga naar het meldpunt inkomen.