Open brief aan de Partij voor droge Voeten

27 januari 2006

Open brief aan de Partij voor droge Voeten

Milieudefensie is een campagne gestart om gemeenten te doordringen hoe zij de klimaatveranderingen tegen kunnen gaan. Hiervoor heeft Milieudefensie de Partij voor droge Voeten opgericht, met als lijsttrekker Hans Brinker. De SP in Nijmegen verwelkomt de partij met de onderstaande brief.

Beste Hans Brinker,

De Nijmeegse SP heeft kennis genomen van de verrassende komst van uw partij Droge Voeten, lijst 2050. Met name uw standpunten hebben we zorgvuldig bestudeerd. Ik zal ze een voor een langs lopen.

De gemeente stapt over op groene stroom. Als SP hebben we dit punt ook in ons verkiezingsprogramma opgenomen. De gemeente dient immers het goede voorbeeld te geven voor de bedrijven en burgers in Nijmegen. We willen het daar echte niet bij laten. Nijmegen moet niet alleen groene stroom kopen maar ook gaan maken. Zo willen we dat de elektriciteitscentrale van Electrabel geleidelijk aan over gaat van kolen op biomassa (en dan geen oerwoudverslindende palmolie of geïmpregneerd afvalhout natuurlijk). En we maken ons met anderen hard voor de komst van vijf windmolens in Nijmegen Noord langs de A15 (toekomstig bedrijventerrein De Grift). Deze kunnen gezamenlijk zo’n zes duizend Nijmeegse gezinnen van groene stroom voorzien.

De gemeente gebruikt spaarlampen voor straatverlichting en verlichting van openbare gebouwen, zoals scholen. Dit punt staat niet letterlijk in ons programma, maar we kunnen ons er zeker in vinden, want het sluit ook aan bij uw volgende punt, namelijk dat de meest energiezuinige computers, printers en andere kantoorapparatuur aangeschaft worden door de gemeente. Volgens ons moet de gemeente het goede voorbeeld geven door bij de aanschaf van apparatuur te kiezen voor energiezuinige varianten. Sterker nog, wat ons betreft worden alle bedrijven via de milieuvergunning verplicht om zoveel mogelijk energie te besparen. Dit kan door energiebesparende maatregelen voor te schrijven, ook als die een lange terugverdientijd hebben.

Daarnaast heeft onze partij nog enkele aanvullende wensen om droge voeten te houden. Zo willen we dat in het gemeentelijk informatiecentrum een energiebesparingswinkel komt om de bevolking actief te adviseren over de mogelijkheden van energiebesparing. U vindt al onze programmapunten op www.nijmegen.sp.nl.

U ziet, de SP sluit heel goed aan bij de door u genoemde punten. Een stem op de SP is dus een stem voor droge voeten. Ik hoop dan ook dat u uw achterban hierop wijst. Mocht u daar prijs op stellen, dan ga ik graag met u in gesprek over hoe we concreet deze zaken voor Nijmegen kunnen regelen.

Met vriendelijke groet,
Hans van Hooft,
Lijsttrekker SP Nijmegen en in het dagelijks leven wethouder van de gemeente Nijmegen

PS. U heeft veel ervaring met dijken. Kunt u Den Haag niet overtuigen dat er betere alternatieven zijn om het wassende water het hoofd te bieden dan de dijkverlegging Veur Lent?

Partij voor Droge voeten