Wethouders en raadsleden SP gaan van deur tot deur

9 december 2005

Wethouders en raadsleden SP gaan van deur tot deur

De kandidaten voor de gemeenteraad van de SP Nijmegen (waaronder de twee SP wethouders Hans Van Hooft en Peter Lucassen en diverse raadsleden) gaan zaterdag 10 december vanaf 13.00 uur in een deel van Heseveld huis aan huis aanbellen om van de mensen te horen wat er beter kan in Nijmegen. De SP zit voor het eerst in haar bestaan in het Nijmeegse college van Burgemeester en Wethouders en maakt deel uit van een voor Nederland unieke linkse coalitie (met Groen Links en PvdA). De SP wil deze coalitie graag na de verkiezingen voortzetten om de stad nog socialer te maken. De kandidaat raadsleden nemen bij hun huisbezoek ook de jaarlijkse informatiekrant mee die deze weken in heel Nijmegen huis aan huis bezorgd wordt.

SP afdelingsvoorzitter en nummer 3 op de lijst Marloes Piepers licht toe: "We brengen – als enige partij - ieder jaar een informatiekrant uit die we in heel Nijmegen huis aan huis verspreiden. Om die klus met succes te kunnen klaren, is veel inzet nodig van de vrijwilligers van de SP. Iedereen helpt mee: actieve leden, afdelingsbestuur, raadsleden en wethouders. Maar we doen het met plezier. Met de krant willen we de bevolking van Nijmegen informeren over onze activiteiten, onze acties, de prestaties van de raadsleden en de wethouders en wat volgens ons de komende tijd moet gebeuren. Voor de SP zijn de wijken (meer geld voor onderhoud en voorzieningen), het wonen (minder sloop en meer bouw van betaalbare huurwoningen) en werk (met name voor jongeren) de belangrijkste thema's voor de komende tijd. Dit college is aardig op weg maar het kan natuurlijk altijd beter. En we hebben ook te kampen met slecht beleid uit Den Haag. Daarom zullen we huis aan huis de krant aanbieden in een deel van Heseveld en de bewoners vragen naar hun mening en wat er allemaal beter kan in Nijmegen."

In de krant staat een interview met Hans van Hooft sr en Peter Lucassen. Er wordt onder andere ingegaan op het met het vorige college. Hans van Hooft: "Wij kiezen voor de wijken en de mensen in de wijken. Dat betekent extra
geld, meer dingen organiseren en zorgen dat de wijken ‘schoon, heel en veilig’ zijn. Die keus voor de wijken gaat heel ver. Ondanks miljoenenbezuinigingen breken we geen voorzieningen af, maar bouwen we ze op. We hebben als belangrijk speerpunt schoon, heel, en veilig. En schoon en heel is al voor een groot deel veilig. Als de buurt er netjes bij ligt, maak je er geen zootje van." Ook gaat het over de landelijke politiek. Peter Lucassen: "Het beleid van Balkenende is een ramp voor de mensen, maar ook een ramp voor Nijmegen. We krijgen jaarlijks 28 miljoen euro minder van het Rijk, waardoor we de grootste bezuinigingsoperatie in de geschiedenis moeten doorvoeren. Door het beleid van Balkenende is er een slagveld aangericht in de gesubsidieerde arbeid. Toch proberen we zo veel mogelijk ons eigen beleid te voeren, dwars tegen Den Haag in. Zo houden we het minimabeleid volledig overeind, ondanks een miljoenenbezuiniging. Waar andere gemeenten snijden in voorzieningen in de wijken, bouwen wij juist nieuwe voorzieningen op."

Lees de najaarseditie van Nijmegen SPeciaal