Hans van Hooft jr meest bekende raadslid

15 december 2005

Hans van Hooft jr meest bekende raadslid

Uit de bestuursmonitor van de gemeente Nijmegen blijkt dat Hans van Hooft jr. het meest bekende raadslid van Nijmegen is. Van de ondervraagden wist 3,5 procent zijn naam te noemen. Sinds het aantreden van het college van GroenLinks, PvdA en SP worden er jaarlijks 1000 Nijmegenaren onder andere gevraagd naar hun kennis van en waardering voor burgemeester en wethouders.

Van het college zijn wethouder Depla en burgemeester Ter Horst het meest bekend. Hans van Hooft sr. is bij 12 procent van de ondervraagden bekend als wethouder. Van de deelnemers kan 47 procent aangeven uit welke partijen het college is samengesteld.

De deelnemers zijn ook een aantal stellingen voorgelegd over de manier van werken van het college. Zo wordt vooral de stelling "burgemeester en wethouders zoeken veel contact met burgers" erg positief gewaardeerd. Het college krijgt een 6,7 als rapportcijfer en 61 procent heeft veel of een beetje vertrouwen in het college.

In 2005 is voor het eerst gevraagd naar de bekendheid van raadsleden. Van de ondervraagden wist 87 procent geen enkel raadslid te noemen. Dit percentage is vergelijkbaar met andere steden. Hans van Hooft jr. is het meest bekende raadslid, 3,5 procent wist hem te noemen. Daarna volgt Wouter van Eck van GroenLinks met 2,0 procent.

In het onderzoek is ook gevraagd op welke partij mensen zouden stemmen als er nu verkiezingen zouden zijn. Van de deelnemers geeft 15 procent aan op de SP te stemmen. GroenLinks zou 22 procent halen en alleen de PvdA zou fors groeien en 33 procent van de stemmen halen ten opzichte van 19 procent in 2002.