Politiek Café Prikkelbár: Ontwikkelingssamenwerking voor jongeren, voetballen en het koningshuis

8 juni 2005

De editie van Prikkelbár van deze maand, de laatste van het seizoen, ging over wijkprojecten, een scholierenproject over ontwikkelingssamenwerking en de monarchie. Zo'n 40 bezoekers discussieerden levendig mee met over onderwerpen, en genoten tussendoor van de maatschappijkritische muziek van Reinder van der Woude.

Reinder van der Woude

Als eerste kwam Cross Your Borders (CYB) aan de orde. Dit op scholieren gerichte project over ontwikkelingslanden is opgezet door studenten. Dit door studenten opgezette project wil Nederlandse jongeren op een actieve en uitdagende wijze bewust maken van ontwikkelingsproblemen in de wereld en hen inzicht geven in de mogelijkheden om bij te dragen aan de aanpak van deze problemen. Geert Brugmans en Marieke Houben vertelden hoe enthousiast scholieren reageren op de onderwijsprojecten van CYB. De organisatie richt zich voorlopig op de omgeving van Nijmegen, maar heeft ook ambities om dit uit te breiden naar een een groter gebied. Naast lessen en projecten op scholen is ook de website (www.crossyourborders.nl) daarbij van groot belang.

Cross Your Borders

Na dit wereldse onderwerp werd het tijd voor een typisch Nederlands onderwerp: het koningshuis. Jack Jan Wircken, voorzitter van het Nieuw Republikeins genootschap, hield een uitgebreid betoog tegen het koningshuis. Volgens hem is een door familiebanden benoemd staatshoofd totaal niet meer van deze tijd, en een zeer ondemocratische macht. Bovendien is het een geldverslindend apparaat waar de burger weinig beter van wordt. Vanuit het publiek, die toch grotendeels bestond uit mensen die niet zo veel ophadden met het koningshuis, kwam toch opvallend veel kritiek op de mening van republikein Wircken. Vooral de functie van de koningin als maatschappijbindende factor werd hierbij veel genoemd. Wircken pleitte dan ook voor een gekozen president die boven de partijen staat en zo de maarschappijbindende functie van het koningshuis kan overnemen. Maar dan niet een persoon zoals George Bush, maar iemand die door praktisch de gehele bevolking gerespecteerd word.

Jack Jan Wircken

Het laatse onderwerp dat tijdens deze gevarieerde avond aan de orde kwam waren twee wijkprojecten in het jongerenwerk. Hierbij schoof ook SP-wethouder Hans van Hooft aan, als verantwoordelijke voor het wijk- en jongerenwerk. Als eerste kwam Archie Goedhardt aan het woord. Hij heeft er persoonlijk voor gezorgd dat jongerencentrum De Boerderij in Meijhorst ook echt alle jongeren van de wijk bereikt. Daarvoor heeft hij persoonlijk de exploitatie overgenomen van Tandem, hierbij geholpen door Van Hooft. Goedhardt benadrukte meermaals dat, om jongeren te bereiken, de jongerenwerkers zich ook goed moeten kunnen inleven in die jongeren. Simpelweg met de jongeren praten zoals ze zelf ook doen, in de taal van de straat. En zelf het eerste ei gooien, zodat dat gedaan is en we weer verder kunnen. Het publiek kon zich goed vinden in de methodes van Goedhardt, en was dan ook erg geïnteresseerd in zijn project.
De tweede spreker was Saïd Achouitar. Hij heeft in Heseveld een zaalvoetbalteam opgezet met jongeren. Van oudsher was er voor jongeren weinig te doen in de buurt, waardoor rondhangen veel voorkwam. Ook was er weinig animo voor de bestaande voetbalclubs in andere delen van de stad. Het project is een groot succes gebleken om de jongeren te bereiken, en is nu ook uitgebreid naar Neerbosch. Bovendien horen enkele van de jongeren tot de landelijke top in het zaalvoetbal. Achouitar wil zijn project nu zo gaan uitbreiden dat ook de jongeren worden bereikt die niet kunnen voetballen.

Wijkprojecten

Deze editie van Prikkelbár was de laatste van het seizoen. De volgende editie zal in het najaar zijn.

Naar de Prikkelbár pagina