SP peilt mening grondwet: Meerderheid zegt nee

14 mei 2005

SP peilt mening grondwet: Meerderheid zegt nee

De SP voert een actieve campagne tegen de Europese Grondwet. In alle peilingen blijkt een meerderheid van de Nederlanders op 1 juni tegen de grondwet te gaan stemmen. De SP afdeling Nijmegen heeft een eigen stemmeter gemaakt en de mening van de bezoekers van de Nijmeegse binnenstad gepeild. In 4 uur tijd namen 246 mensen deel aan de peiling, waarvan 212 mensen nee stemden en 34 mensen ja.

SP afdelingsvoorzitter Bert Peterse: "Afgelopen maandag zijn we met onze campagne begonnen, door de grondwet op te halen bij de stadswinkel. Daar bleek, ondanks de toezegging van de regering, de grondwet niet beschikbaar. We moesten het doen met de grondwetkrant of konden via een kaartje een CD-rom of papieren versie bestellen. In de grondwetkrant ontbreken belangrijke protocollen en verklaringen en is daarom niet voldoende."

Voorbijgangers in de Nijmeegse binnenstad stemmen overwegend tegen de Europese Grondwet

Peterse verbaast zich over de afwachtende houding van de andere partijen. "In het overleg tussen de fractievoorzitters bleek er niemand voor een door de gemeente georganiseerd informatiedebat te zijn. Ook was men er niet voor om verkiezingsborden te plaatsen. Als partij moeten we hier nu een aparte vergunning voor aanvragen, want we willen mensen graag informeren over de grondwet. Het verbaast me daarom ook dat we vandaag de enige politieke partij in het stadscentrum waren om mensen te informeren over de Europese grondwet. De mensen waarmee we in gesprek kwamen, wilden juist informatie over de grondwet en in discussie. Veel mensen blijken tegen deze grondwet te zijn en voor de voorstanders is er dus nog heel wat werk te verrichten."