SP dient initiatiefvoorstel in om luchtkwaliteit te verbeteren

31 mei 2005

SP dient initiatiefvoorstel in om luchtkwaliteit te verbeteren

Hoewel het een druppel op een gloeiende plaat is, moet de gemeente er alles aan doen om er voor te zorgen dat de luchtkwaliteit verbetert. Dit kan door het wagenpark op aardgas te laten rijden. De SP verzoekt via een initiatiefvoorstel aan de gemeente om dit in maximaal 10 jaar te regelen.

Ook in de nieuwe aanbesteding voor het openbaar vervoer kan een dergelijke eis worden opgenomen. Door als gemeente zelf het goede voorbeeld te geven moeten ook bedrijven en grote instellingen over de streep worden getrokken om met een milieuvriendelijker wagenpark te gaan rijden.

SP fractievoorzitter Hans van Hooft jr.: "Jaarlijks sterven 3000 tot 5000 mensen in Nederland aan de gevolgen van vervuilde lucht. Om dit tegen te gaan moeten we met z'n allen er aan werken. Door dit initiatiefvoorstel hopen we een kleine bijdrage te kunnen leveren. Uiteraard is de verslechterde luchtkwaliteit iets dat internationaal en landelijk dient te worden aangepakt omdat Nederland relatief veel vervuiling uit het buitenland krijgt. De aanvullende maatregelen die het kabinet tot dusverre heeft genomen zijn niet altijd effectief."