SP dient voorstel in om fiets in de binnenstad te behouden

27 maart 2024

SP dient voorstel in om fiets in de binnenstad te behouden

Foto: Michael Cisneros / Creative Commons

De Nijmeegse SP-fractie ziet weinig in het voorstel van het college om fietsen deels te weren uit de binnenstad. Volgens de partij gaat dit ten koste van de toegankelijkheid voor mensen die niet goed ter been zijn. “We kunnen beter kijken naar het scheiden vaan fietsers en voetgangers”, zegt gemeenteraadslid Biljana Markovic, die een motie indient om de plannen te wijzigen.

Op woensdag 27 maart stemt de gemeenteraad over de nieuwe visie voor de binnenstad. Onderdeel daarvan is het deels fietsluw maken van de binnenstad, mogelijk op de Ziekerstraat, Burchtstraat en (op bepaalde tijden) de Molenstraat. Dit vanwege overlast voor voetgangers. De SP begrijpt de klachten van voetgangers, want (elektrische) fietsen en fatbikes kunnen steeds harder rijden en de ongelukken nemen toe. “Maar de oplossing is niet om dan alle fietsers maar te gaan weren”, vindt Markovic. “Deel van het probleem is de zogenoemde shared space, waarbij voetgangers en fietsers door elkaar bewegen. Iedereen denkt dat hij voorrang heeft, wat leidt tot onduidelijkheid en (bijna)ongelukken. Laten we daarom weer fietsmarkeringen aanbrengen. Dan is duidelijk waar de fietsers voorrang hebben en waar de voetgangers voorrang hebben. We moeten ook zeker iets doen aan fietsen die harder kunnen rijden dan normaal, maar daarvoor moet eerst de Verkeerswet aangepast worden. Amsterdam loopt daar bijvoorbeeld ook tegenaan. Tot dat gebeurt, moet er vooral streng gehandhaafd worden op slecht rijgedrag.”