Nieuws, januari 2011

28 januari 2011

Nieuwbouw Doornroosje definitief

De kogel is na 22 jaar discussie definitief door de kerk. Afgelopen week stemde de gemeenteraad in met de plannen voor een nieuw onderkomen voor Doornroosje naast het Centraal Station. De nieuwe poptempel komt op de plek van het voormalige TPG Post-kantoor. De SP heeft de nieuwbouwplannen voor Doornroosje altijd gesteund en vindt de poptempel een belangrijke voorziening voor een cultuurstad als Nijmegen. Tevens is de SP blij dat er op het complex 300 nieuwe studentenwoningen en een ondergrondse stalling voor 3700 fietsen worden gerealiseerd.

26 januari 2011

Kandidatuur Eerste Kamer Thom de Graaf: Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

drijfrechtsDe SP-fractie is het niet eens met de kandidaatstelling van burgemeester Thom de Graaf voor de Eerste Kamer. De Graaf staat vierde op de kandidatenlijst namens D66 en maakt daarmee een reeele kans op een functie in Den Haag. De SP is van mening dat het lidmaatschap van de Eerste Kamer niet te verenigen is met het ambt van burgemeester en vreest dan ook dat een combinatie van beide functies schadelijk zal zijn voor De Graafs’ functioneren. SP-fractievoorzitter Hans van Hooft (foto) diende woensdagavond tijdens de gemeenteraadsvergadering een motie in waarin De Graaf vriendelijk doch dringend werd verzocht om af te zien van zijn Haagse ambities.

23 januari 2011

Houd gratis bus voor ouderen gratis!

De SP wil dat het Nijmeegse College van GroenLinks, PvdA en D66 afziet van de afschaffing van het gratis busvervoer voor ouderen. Raadslid Cor van Norel zal op de politieke avond van 9 februari het voorstel indienen om alle Nijmeegse 65plussers een OV-chipkaart te bezorgen waarmee ze een jaar lang gratis kunnen reizen.

16 januari 2011

Protest in Nijmegen: SP plakt eerste posters

Zondag 16 januari heeft Gelderse SP-lijsttrekker Eric van Kaathoven de SP-campagne afgetrapt met het plakken van de eerste verkiezingsposter in Nijmegen.

13 januari 2011

Piushove nog niet gered

In 2010 nam de Gemeenteraad op initiatief van de SP bijna unaniem (op één stem na) het besluit om de Piushove aan te wijzen als beschermd stadsbeeld. Het markante gebouw in de Indische Buurt werd daarmee gered van de sloopplannen die eigenaar Talis voor ogen had. Talis ging tegen het besluit in beroep, wat PvdA-wethouder Kunst er toe bracht het voorstel opnieuw in de raad te brengen. De meeste partijen bleven bij hun standpunt: de Piushove moet behouden blijven. Alleen de Collegepartijen PvdA en D66 draaiden als van ouds. GroenLinks twijfelt nog en weet niet of ze mee wil draaien.

13 januari 2011

Demonstreer mee voor goed en betaalbaar onderwijs op 21 januari!

Het kabinet Rutte wil keihard bezuinigen op het onderwijs. Studenten die meer dan een jaar studievertraging oplopen moeten bijna 5000 Euro collegegeld gaan betalen en de studiefinanciering voor de master wordt afgeschaft. Op 21 januari (de verjaardag van staatssecretaris Zijlstra) zullen studenten uit het hele land op het Malieveld demonstreren tegen de onderwijsplannen van dit kabinet. De SP en ROOD roepen alle Nijmeegse studenten op om naar Den Haag te gaan om hun stem te laten horen.