Waalsprong

Terwijl de huren omhoog vliegen en de woningnood bij starters toeneemt, ligt er in de Waalsprong bouwgrond klaar voor 10.000 woningen. Door de economische crisis wordt die grond nu nauwelijks verkocht waardoor de gemeente de afgelopen jaren al meer 100 miljoen moest inleveren door af te boeken op planexploitaties en het bijstellen van bouwplannen. In de Waalsprong dreigt een enorm financieel drama voor de stad. De Nijmeegse rekenkamer heeft becijferd dat de gemeente wel eens voor 280 miljoen euro het schip in kan gaan. Als dit drama zich werkelijk voltrekt, dan moet elk Nijmeegs huishouden omgerekend 4000 euro ophoesten in de vorm van belastingverhoging of afbraak van belangrijke voorzieningen. En wat deed het stadsbestuur de afgelopen vier jaar? Vrijwel niets. Er is voornamelijk gewacht en gehoopt op betere tijden voor de Waalsprong. Daarmee heeft ze 100 miljoen euro aan mogelijke grondopbrengsten laten weglopen.

• De gemeente gaat de komende 4 jaar investeren in 4000 extra betaalbare en middeldure huurwoningen in de Waalsprong. Daarmee slaan we vier vliegen in één klap. We maken een einde aan de woningnood onder starters, we houden de huren van de bestaande woningvoorraad betaalbaar, we jagen niet langer een enorm kapitaal aan hoogopgeleide jongeren de stad uit, en we voorkomen een financieel drama voor de Waalsprong. De vraag naar betaalbare en middeldure huurwoningen is op dit moment zo groot, dat de gemeente geen enkel financieel risico loopt. Door de mix van kwalitatief goede woningen en een doordacht toewijzingsbeleid zorgen we dat Nijmegen Noord een bruisende jonge wijk blijft met veel talent dat zich ook in de toekomst aan Nijmegen gebonden weet. Mocht de woningmarkt zich op lange termijn herstellen, dan zijn de hoogopgeleide starters van nu de kopers van de toekomst. Daarmee is ook in de toekomst de vraag naar koopwoningen in Nijmegen gegarandeerd.

Terug naar de standpuntenpagina