h

Openbaar Vervoer

  • De gratis bus voor 65+ wordt in ere hersteld. Hiermee voorkomen we dat ouderen noodgedwongen (eenzaam) thuiszitten. Kleinkinderen tot 12 mogen weer gratis met hun grootouders meereizen. Dit kan betaald worden door te stoppen met de 'legebussensubsidie' voor de Waalsprinter.
  • We zorgen dat in Nijmegen het goedkope papieren retourkaartje voor de daluren blijft bestaan, omdat veel incidentele reizigers anders onnodig de bus uit worden gejaagd.
  • Met de herinrichting van bushaltes zijn er de afgelopen jaren veel bushokjes verdwenen. Dit heeft het OV minder aantrekkelijk gemaakt. Deze wachtgelegenheden worden teruggeplaatst, en informatieruimten worden verbeterd, met name met het oog op ouderen en passagiers met een handicap.
  • Er wordt gezorgd voor een goede doorstroming van de bussen en een goede aansluiting van de stadsbussen op de treinen van en naar Nijmegen.
  • Scholen, bejaardenhuizen en huisartsenposten moeten goed bereikbaar zijn met het Openbaar Vervoer, net als alle stadswijken. De bus blijft door het stadscentrum rijden. Omrijden via de Waalkade of de singels betekent voor de stadslijnen een langere reistijd en slechtere bereikbaarheid van het centrum. Door het omrijden maken de bussen bovendien wekelijks veel extra (dure) dienstregeling-uren.
  • Nijmegen blijft bij het Rijk pleiten voor aansluiting op het NS-nachtnet en elektrificatie en verdubbeling van het spoor op het spoortraject Nijmegen -  Nijmegen Heyendaal en verder naar Venlo en Roermond.

Terug naar de standpuntenpagina

U bent hier