Onderwijs

Voor kinderen en jongeren is de school een belangrijke ontmoetingsplek. Kleinschaligheid in het onderwijs is essentieel om een veilige leeromgeving voor kinderen te creëren. De trend is op dit moment echter omgekeerd. Schoolbesturen en managers kijken steeds meer naar de financiën en kiezen daarom voor schaalvergroting, en het college geeft ze daarbij vrij baan.

De SP wil het tegenovergestelde: kleinschalig onderwijs waarbij het kind centraal staat. Wij staan voor de menselijke maat in het Nijmeegse onderwijs met kleinschalige en wijkgebonden scholen. Dit college heeft het schoolzwemmen afgeschaft. Nu al is duidelijk dat kinderen minder zwemmen, ook  hun vrije tijd. Een ambachtelijk vak kunnen leren moet een optie zijn die vaak ontbreekt op mbo- en hbo-scholen. Kinderen en jongeren die graag met hun handen werken, moeten alle ruimte krijgen om zich te kunnen ontplooien.

• Het verschil tussen kansrijke en kansarme scholen heffen we op. Met alleen het centraal inschrijfpunt lijken we dit doel onvoldoende te bereiken. Daarom gaan we opnieuw met de scholen in gesprek. We streven naar scholen met een goede mix (70% kansrijk en 30% kansarm), omdat dit het  beste is voor iedereen. Kinderen die alleen met een kansrijke omgeving te maken hebben missen veel van de dagelijkse realiteit. Een leven tussen alleen probleemsituaties is ook onwenselijk en vaak onmenselijk.
  • De bezuiniging op onderwijshuisvesting leidt tot ongewenste schaalvergroting, dat willen we koste wat kost voorkomen. Er valt bij onderwijshuisvesting nog wel wat te winnen, maar dan moet deze bezuiniging wel met beleid worden uitgevoerd.
  • Samen met het beroepsonderwijs, het voortgezet onderwijs en de nieuwe bovenschoolse voorziening start de gemeente een offensief tegen schooluitval. Het doel is: geen leerling gaat zonder diploma of certificaat van school.
  • We zetten ons in voor wijkgebonden en kleinschalige vmbo-scholen. Uitgangspunt is maximaal 600 leerlingen.
  • Samen met het bedrijfsleven en het beroepsonderwijs worden er harde afspraken zodat er voldoende geschikte stageplaatsen en leer-werktrajecten komen voor scholieren en (voortijdig) schoolverlaters.
  • Jongeren, maar ook de samenleving, zijn gebaat bij maatschappelijke stages van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Er worden daarom afspraken gemaakt over de beschikbaarheid van plaatsen voor maatschappelijke stages, bijvoorbeeld bij de gemeente, in de gezondheidszorg, het onderwijs, de sport en de culturele sector.
  • Het schoolzwemmen wordt weer ingevoerd. Door de afschaffing van het schoolzwemmen gaan kinderen veel minder zwemmen dat voorheen, en dat is ongewenst. In een waterrijk land als Nederland is het belangrijk dat kinderen goed kunnen zwemmen. Geen kind gaat zonder zwemdiploma van school. Scholen worden ervoor verantwoordelijk dat alle kinderen in groep 6 een diploma A en B hebben.

Terug naar de standpuntenpagina