Peiling SP: weinig enthousiasme over uitbreiden fietsvrije zones binnenstad

13 maart 2024

Peiling SP: weinig enthousiasme over uitbreiden fietsvrije zones binnenstad

Foto: Michael Cisneros / Creative Commons

Nijmegenaren lopen nog niet warm voor het weren van de fiets uit meer delen in de binnenstad. Dat blijkt uit een flitspeiling die de SP afgelopen weekend hield in het stadscentrum. Bijna de helft van de ondervraagde fietsers vindt dit een slecht plan. “Welk probleem wordt hiermee opgelost?”, vraagt SP-fractielid Menno Uphoff zich af.

Het Nijmeegse college van GroenLinks, D66 en Stadspartij werkt aan een nieuwe visie voor de binnenstad. Naast het verder autoluw maken van de binnenstad, moet ook de fiets verdwijnen: diverse straten, waaronder de Burchtstraat, Ziekerstraat en Molenstraat worden mogelijk gedeeltelijk of volledig fietsvrij. Zaterdag 9 maart stond de SP in de binnenstad om Nijmeegse fietsers hun mening te vragen.

De partij sprak in twee uur 55 fietsers, waarvan de meesten nog niet op de hoogte waren van de plannen. Daarvan had 22 procent geen mening, vond 33 procent het een goed plan en was 44 procent ronduit tegen. Uphoff: “Dit is natuurlijk geen doorwrocht wetenschappelijk onderzoek, maar wel een goede eerste indicatie hoe de vlag er in de stad bij hangt. Auto’s worden al steeds meer geweerd uit de binnenstad, nu wordt de fiets als duurzaam alternatief minder aantrekkelijker gemaakt. De bus komt ook steeds minder in het centrum: hij is al uit de Burchtstraat, doet Plein 1944 minder aan en verdwijnt mogelijk ook nog van de Waalkade. Het kleine, niet-rolstoeltoegankelijke Stadshopperbusje waar de coalitie nu mee experimenteert gaat dat niet opvangen. Het verbaast mij echt dat GroenLinks, D66 en Stadspartij de fiets en de bus steeds verder op achterstand zetten. Het is inderdaad soms best druk in de stad, maar dat kun je ook anders oplossen. Breid de openingstijden van de bestaande fietsenstallingen uit en vergroot bijvoorbeeld de stalling bij de Molenstraat. En stop met het steeds verder uitkleden van het busvervoer door het centrum.”