SP: Zorgcentrum Doddendaal mag niet sluiten

19 januari 2014

SP: Zorgcentrum Doddendaal mag niet sluiten

Zaterdag verscheen in de Gelderlander het bericht dat zorgcentrum Nieuw Doddendaal definitief gaat sluiten. Het zorgcentrum voldoet niet aan de eisen voor ouderen met een hoge zorgindicatie en een mogelijke verbouwing tot beschermde woonvorm is volgens ZZG-zorggroep te duur. ZZG heeft per 1 december de huur opgezegd bij woningcorporatie Portaal, waardoor de huidige bewoners eind 2014 noodgedwongen moeten verhuizen. De SP wil dat het college alles in het werk stelt om dit te voorkomen en wil weten welke vervolgstappen de wethouder hiervoor gaat nemen.

De sluiting van het zorgcentrum heeft grote consequenties voor de huidige bewoners, familieleden en het personeel van het complex. De bewoners moeten verhuizen en worden mogelijk uit hun vertrouwde omgeving gehaald. Daarnaast is er na de sluiting van Nieuw- Doddendaal geen zorgwoonvoorziening voor ouderen meer in het centrum. Eind oktober heeft de wethouder aangegeven dat de Gemeente nauw betrokken is bij de ontwikkelingen rondom het zorgcentrum. De SP-fractie is dan ook verbaasd dat de wethouder er niet in geslaagd om een geschikte oplossing te vinden, waardoor sluiting alsnog dreigt.

Gemeenteraadslid Cor van Norel heeft middels schriftelijke vragen om opheldering gevraagd:

“De wethouder moet nu de regie nemen voor het definitief te laat is. ZZG zegt bereid te zijn om mee te denken over het omvormen van Nieuw Doddendaal tot beschermde woonvorm. Daarom wil de SP dat de wethouder onmiddelijk in gesprek gaat om dit op te lossen. ”

Ook is de SP benieuwd wat de huidige ontwikkelingen betekenen voor het activiteitencentrum dat aan Nieuw Doddendaal is verbonden. Eerder heeft wethouder Frings toegezegd dat het activiteitencentrum voor de binnenstad behouden moet blijven.

toppie hier ben ik dus trots op gaan jullie zo door en ik stem op jullie partij