Minimabeleid

Door landelijke kortingen op het gemeentefonds dreigt er fors gesneden te worden in het minimabeleid. Het huidige college heeft het minimabeleid tot nu toe weliswaar redelijk ontzien, maar kondigt inmiddels aan dat bezuinigingen 'onontkoombaar' zijn.

• We bezuinigen niet op de uitgaven voor het minimabeleid en we voeren de geld-terug-regeling opnieuw in, waardoor bezoekjes aan de bioscoop, het zwembad, sporten of het hebben van een bibliotheekabonnement voor mensen op het minimum weer bereikbaar wordt.
  • We zetten in op verlaging van bureaucratische kosten in de bijzondere bijstand zodat we meer geld aan meer mensen met een laag inkomen kunnen geven.
  • We stoppen met het geven van leningen aan mensen die vanuit de bijstand een eigen bedrijf willen beginnen. In heel veel gevallen mislukt dit en zit de bijstandscliënt vervolgens met een failliete onderneming en een lening die niet afbetaald kan worden. Als een bijstandscliënt een eigen onderneming wil beginnen, geven we bij een goed ondernemingsplan een half jaar uitkering mee waar hij het een jaar mee moeten redden.

Terug naar de standpuntenpagina