Maatschappelijke zorg

• We bezuinigen niet op de hobbywerkplaatsen, want zij vervullen een belangrijke functie in de dagbesteding voor ouderen en mensen zonder werk. De recente bezuiniging op de hobbywerkplaatsen draaien we terug.
  • Om vroegtijdig in te grijpen bij probleemgezinnen krijgt het Meldpunt Bijzondere Zorg voldoende middelen. De wijkteamregisseur voert de regie over de zorg waardoor het gezin exact die hulpverlening krijgt die nodig is om problemen echt op te lossen. Huisuitzetting vindt pas plaats als de hulpverlening geen uitkomst biedt en het gezin in de buurt niet meer te handhaven is. Zij krijgen onder begeleiding een tweede kans.
  • Het Skaeve Huse-project bij Weezenhof wordt beperkt tot vijf jaar. Als er niet of nauwelijks sprake is van overlast kan het project daarna weer met vijf jaar worden verlengd. Bij ernstige overlast wordt er direct op deze locatie gestopt.
  • We zorgen dat er voldoende voorzieningen zijn om alle daklozen onder dak te brengen.
  • Hoofddoelstelling van de verslavingszorg moet zijn: afkicken en het bieden van perspectief op een leven zonder drugs. Nijmegen zet het landelijk experiment van gratis medische heroïneverstrekking door.