nijmegen.sp.nl

Homepage SPNijmegen

Zoeken in Nijmegen

hulpdienst nijmegen 0243229388

SP Nijmegen :: Fractie

Begroting 2008

Uitgesproken tijdens de raadsvergadering van 14 november 2007 door Hans van Hooft jr.

Om te beginnen de begroting zelf. Ik denk dat het toch wel een resultaat is van jarenlang zuinigheid en vlijt. En wij mogen best trots zijn op deze begroting. Iedereen ziet dat het landelijk beter gaat, maar het neemt niet weg dat ook in de jaren dat het heel slecht ging, dat we echt € 30 tot € 40 miljoen hebben moeten bezuinigen de eerste ronde, toen zaten we goed, nu zitten we goed, het ziet er gewoon keurig uit. Dat is een compliment waar.

De lasten voor bedrijven en burgers. Wat de SP betreft is het niet onze doelstelling om de goedkoopste stad van Nederland te worden. Onze doelstelling is het om de beste stad van Nederland te worden als het gaat om voorzieningen in de wijken, maar ook om schoon, heel en veilig. Dat staat bovenaan. Nog even om in memorie te brengen, hoe was het voordat deze drie partijen begonnen in 2002? Ik heb nog even naar de oude cijfers gekeken wat betreft de lasten. De lasten voor de 35 grootste gemeenten, na te kijken bij www.coelo.nl stonden wij voor bedrijven op plaats nummer 2, met het meest rechtse college denkbaar. Met het meest links denkbare college staan wij met lasten op plaats nummer 1. Dat we daar best trots op mogen zijn.

Wij stonden op plek twee wat betreft de bedrijven, nu op één. Wat betreft de burgers stonden wij op plek 16, wij staan nu op 15, dat scheelt ook weer één plekje. Met het amendement wat wij nu indienen, want de inflatie is niet de inflatie voor de burgers, voor alle duidelijkheid, sinds jaar en dag, dat heeft wethouder Hompe mij al eens een keer uitgelegd, Rijn Verdijk heeft het mij ook al eens een keer uitgelegd, sinds jaar en dag rekenen wij hier in Nijmegen met de gemeentelijke kostenstijging. Dat is ook een centraal cijfer voor het CBS. Dat zijn onze kosten die wij hebben en die wij dus ook doorberekenen in de OZB. Onze kostenstijging is 5,4%. Wij zeggen nu 1,5%. Dat betekent dus feitelijk, gezien het centrale uitgangspunt inflatie wordt doorberedeneerd, dat wij 4% lastenverlichting doorvoeren met dit amendement. Het college deed 2, wij doen er nog 2 bovenop.

Wat betreft het rioleringsplan, waarvan wij de dekking ook al voor een deel vastgelegd hebben, met iedere keer die 20% erbij, dat staat ook gewoon vast. Zo staat het beleid ook in het coalitieakkoord. Het is niet zo opeens dat wij dat zeggen. Die bestaande plannen, staan dus gewoon. Wij hebben wel gezegd wij gaan niet extra verhogen. Niet voorbedrijven, niet voor de burgers. Vervolgens is de PvdA met een amendement gekomen voor de bedrijven, wij hebben gezegd dat is een beetje al te gek, dan moeten we ook voor de burgers wat doen. Daar zijn wij uiteindelijk met dit verhaal gekomen. Dat is volgens mij een goed verhaal.

Overigens, dat is nog een ander punt wat wel op ons wensenlijstje staat, dat is namelijk onder de dwang van Zalm hebben wij ook de afvalstoffenheffing weer moeten invoeren en zoals iedereen hier weet lijkt het invoeren van afvalstoffenheffing aan de deur, iedereen hetzelfde bedrag betalen, betekent dat het laagste inkomen, iemand met een minimuminkomen net zoveel betaalt als een miljonair voor de afvalstoffenheffing. Wij zouden dat graag weer teruggedraaid zien worden in de OZB, zoals het ook in het verleden was, onder het motto, de sterkste schouders de zwaarste lasten. Dat gaan we nu niet doen, maar voor een volgende ronde, moet dat zeer zeker kunnen.

Ik zal u gelijk erbij zeggen waarom. Omdat het integreren van de afvalstoffenheffing in de OZB ook leidt tot een lastenverzwaring van bedrijven. Wij hebben afgesproken dat we dat niet doen. Het betekent dat wij er een compensatie voor moeten vinden. Aangezien ik op dit moment die compensatie niet bij de hand heb, doen wij het dus nu niet. Het is wel iets waarvan wij zeggen dat willen wij wel gaan doen, maar dan moeten we ook de compensatie hebben. Ook hebben wij gezamenlijk met GroenLinks, PvdA ingediend de motie om de bus niet alleen voor ouderen maar ook voor minima gratis te laten zijn, een wens van de hele coalitie, stond ook zo in het coalitieakkoord. Wij hopen dat wij dat nu met de betere financiële vooruitzichten ook kunnen realiseren.

Tot slot de motie van GroenLinks over het borrelen. Daar is nogal wat ophef over geweest. Volgens mij was het het allemaal niet waard geweest om daar zoveel heisa over te maken. Dat borrelen na de raadsvergadering is ingevoerd toen wij de politieke avond hebben ingevoerd en dat hebben we gedaan met de gedachte dat we na die avond nog met burgers zouden kunnen naborrelen. Dat was een niet zo gekke gedachte, want de burger moest naar binnen komen samen met de politiek. Helaas, die doelstelling is niet helemaal gehaald, want uiteindelijk waren er geen burgers beneden, alleen ene R.B. te Z. die iedere keer beneden was en waar iedereen van zei, ho, dat is de enige burger die hier beneden is, daar zitten we niet zo op te wachten. Vervolgens is gezegd wij maken er geen openbare bijeenkomst van, maar een besloten bijeenkomst. Maar dan moet je toch even terugdenken waarom wij dat hadden ingevoerd. Dat hadden wij ingevoerd om samen met de burgers na te kunnen praten. Dat is heel legitiem. Dat kun je iedere week doen. Maar er is geen enkel bedrijf, volgens mij, of misschien heel weinig bedrijven, die iedere week of iedere twee weken een borrel houden. Ik vind ook niet dat wij dat moeten willen.

Dan zal ik het nog anders zeggen. Vergeleken bij onze situatie is het zelfs een bedrijf dat iedere werkdag, want het is voor ons hier vandaag een werkdag, iedere werkdag een borrel houdt. Die bedrijven ken ik dus echt niet. Bottom line zeg ik dus het borrelen kan misschien best als nuttig worden ervaren, het naborrelen. Ik ben ook geregeld na afloop hier in de kelder te vinden. Maar dan vraag ik mij toch echt af of wij dat moeten doen op kosten van de burger. Dus je zou moeten zeggen, of we betalen het zelf als we het iedere keer doen, of we doen het een x-aantal keer per jaar. Dat kan zijn 2 maal, 3 maal of 4 maal. Daar kan ik me iets bij voorstellen. Dat is ook allemaal binnen het redelijke, maar niet na iedere raadsvergadering en op koste van. Ik zou die motie van GroenLinks, die hebben wij ondertekend, die steunen wij ook. Ik heb niet de indruk dat het hier op dit moment een meerderheid heeft, maar ik zou toch aan iedereen willen vragen om die gedachte wel in overweging te namen. Eigenlijk is dit niet zo te verkopen. Wij hebben het doel gemist, namelijk de burger meer bij de politiek betrekken, ook na afloop. Dat is niet gelukt. Laten we het dan of terugbrengen of zelf betalen. Maar op deze manier doorgaan kan in ieder geval niet. Hierover hoor ik ook graag van anderen een reactie en dan even met de hoge druk er van af van jongens, we worden hier uitgemaakt voor een stelletje zuipschuiten, want daar hebben we het helemaal niet over.

[an error occurred while processing this directive]

STOP DE AFBRAAK!

SP Weblog

Volg ons

SP Nijmegen op Twitter SP Nijmegen op facebook SP Nijmegen op Hyves SP Nijmegen op YouTube

SP Nieuws
Tweede Kamerverkiezingen 12 september 2012
1 voor allen
Laat zien waarom je SP-lid bent

Vroeg of laat
Studio SP