nijmegen.sp.nl

Homepage SPNijmegen

Zoeken in Nijmegen

hulpdienst nijmegen 0243229388

SP Nijmegen :: Fractie

Perspectiefnota 2008

Uitgesproken tijdens de raadsvergadering van 12 september 2007 door Hans van Hooft jr.

Dit is een unieke Perspectiefnota. Voor de zomer sprak er niets dan een doffe financiële ellende uit de Perspectiefnota en met deze nieuwste versie van diezelfde Perspectiefnota lijken we op te gaan voor de eerste feestbegroting sinds jaren. Want dat kunnen we toch wel zeggen. Het ziet er allemaal heel erg goed uit en de feestvreugde die er vanaf straalt, daar willen wij graag in delen. De Perspectiefnota geeft een rooskleurig beeld, het financiële perspectief is goed, met meer dan een miljoen over in 2011. Alle vervelende bezuinigingen, met name op de Cultuursector, zijn van tafel. Onze financiële reservepositie staat als een huis. Zo stevig zelfs dat er voor € 12 miljoen uit de saldireserve geput kan worden ten behoeve van Koers West. Kortom, complimenten, complimenten. Het ziet er allemaal goed uit en wat ons betreft eigenlijk zo te zien geen vuiltje aan de lucht.

Maar, u snapt het, wij hebben altijd nog wel iets te melden, want het kan altijd wat beter. Wat de SP betreft zijn er in ieder geval drie zaken, dat was al voordat we aan deze coalitie begonnen, maar dat is ook gedurende de rit, drie zaken die wat ons betreft met voorrang aandacht moeten krijgen. Dat zijn: wijken, wonen, werken. Voor wie het niet kan onthouden: www.SP.nl. Dat heb ik hier al eens gezegd. Wijken, wonen, werken.

Om met dat laatste, werken, te beginnen, daar liggen wij goed op koers. Ik ga er niet al teveel woorden aan besteden. Het gaat erg goed. Wij hebben nog nooit, of nooit zal ik niet zeggen, maar het is wel heel erg lang geleden dat wij – nee, ik denk dat wij nog nooit zo weinig mensen in de uitkering hebben gehad. Misschien de eerste jaren toen de uitkering werd uitgevonden. Dat is echt lang geleden. Eén van onze doelen is om in ieder geval alle jongeren onder de 27 aan het werk te krijgen en daarna natuurlijk ook de iets oudere jongeren en daarna al die andere mensen die wij ook aan het werk willen krijgen. Op dat vlak willen wij en kunnen wij volgens mij nog wat beter presteren.

De SP zal binnenkort in ieder geval met een initiatief komen om 100 werkloze jongeren duurzaam, want dat is vaak het probleem bij jongeren, draaideur in, draaideur uit, duurzaam aan het werk te krijgen. Dat willen wij doen door vanuit de gemeente jongeren en ook eventueel de wat ouderen op te leiden tot vrachtwagen- of buschauffeur. Wij hebben het inmiddels ambtelijk en met het kenniscentrum VTL (Transport en Logistiek), besproken en iedereen die er verstand van heeft is dolenthousiast over dit voorstel. Wij hopen over een maandje dat ook u hier als raad en als college er enthousiast over bent.

Een ander belangrijk doel uit het coalitieakkoord is het realiseren van 3.000 extra betaalbare woningen. Dan heb ik het over 3.000 woningen erbij. Dat is dus inclusief sloop en verkoop. Het betekent dus dat wij grofweg 4.500 woningen zouden moeten bouwen tot en met 2012. De woningbouwcorporaties zouden wel willen bouwen, maar die zeggen: lever ons de locaties. Wij zouden wel de locaties willen leveren, maar wij hebben ze niet. Wij hebben nauwelijks grondposities en daar waar wij ze hebben – wij hebben het vanavond bijvoorbeeld gehad over Orion – moeten wij denken aan de planexploitatie. Dat betekent dus dat we dure woningen moeten bouwen om geld te verdienen. Wij willen er 3.000 betaalbare woningen netto bij in 2012. Dat is onze ambitie. Dat staat in het coalitieakkoord.

Als je kijkt wat er nu gerealiseerd wordt in de plannen, hebben wij er in 2010 2.000 nieuwbouw, in 2012, gezien de aantallen kun je dat omrekenen naar 3.000 nieuwbouw gerealiseerd. Maar, als je daar de sloop en de verkoop vanaf trekt, kom je maar op 1.500 woningen uit. Dat betekent dus dat we per saldo van onze netto doelstellingen maar de helft halen. Dat baart mij dus grote zorgen. U bent niet van de sociale woningbouw, want in de tijd dat u in de coalitie zat, kwamen er 0 sociale huurwoningen bij. Nu komen ze er in ieder geval bij, maar wat mij betreft nog onvoldoende. Voor die 3.000 woningen netto moeten wij er 4.500 bouwen. Als je een beetje goed aan gestapelde woningbouw doet, kun je 100 woningen op een hectare bouwen. Dat betekent dus dat je 45 hectare nodig om die woningen te bouwen. 90 voetbalvelden hebben wij daarvoor nodig. Kijk, en dan kan ik natuurlijk net als Wouter Bos zeggen: wijs mij nu eens drie voetbalvelden aan waar wij de komende jaren betaalbare huurwoningen gaan bouwen. Of, als dat niet helemaal lukt, wijs mij er twee aan. Of noem er tenminste één. Wij als SP-fractie kwamen tot één, dat was het Orionveld op de Kwakkenberg. Nu zou ik aan het college willen vragen, ik ben Wouter Bos niet, zou u mij die andere pak ‘m beet 44 plekken willen aanwijzen, die voetbalvelden, waar die woningen gebouwd gaan worden. Ik stel die vraag overigens niet om flauw te doen, want ik denk dus echt dat wij bij het willen realiseren van die betaalbare woningen, ons een hele grote opgaaf hebben gesteld en volgens mij past daar maar één antwoord op en dat is dat er een deltaplan Betaalbaar Bouwen moet komen. Een deltaplan waarover wij nu geen motie indienen. Wij hebben een helder doel. Maar een deltaplan waarin de wethouder Wonen en de wethouder Grondexploitaties samen met een plan komen hoe we de komende jaren die woningen gaan realiseren. Want het is een hele moeilijke klus.

Overigens, bij de gedachte over hoe gaan we dat dan doen was één van die grote dilemma’s die wij daarbij kwamen A, wat heb je daarvoor nodig? Dat is grond. En B, als je grond hebt, moet je sluitende planexploitaties kunnen realiseren. Dat bracht ons eigenlijk op de volgende vraag. Hoe komt het dat wij als gemeente nergens grond hebben? Dat komt omdat wij onze grond verkopen om onze planexploitaties sluitend te krijgen. Hoe krijgen wij onze planexploitaties sluitend? Door grond voor een zo hoog mogelijke prijs te verkopen. Het netto resultaat is dat het dus zeer, zeer moeizaam wordt om sociale huurwoningen te bouwen. Dat kunstje kun je een paar jaar volhouden, maar het komt er eigenlijk op neer, dat het verkopen van grond niets anders is als het slachten van de kip met de gouden eieren.

Ik zou er dus ook voor willen pleiten dat wij niet langer grond gaan verkopen, maar dat wij grond voortaan in erfpacht doen. Dat betekent dat waar wij nu grond verkopen en rente kunnen trekken over een x-aantal jaren, je met erfpacht van grond, met dezelfde opbrengst ook over 30 jaar, ook over 40 jaar, nog steeds inkomsten hebt. Wij hebben geen grondposities. Dan hebben wij over 40 jaar nog grondposities. En we hebben geen inkomsten meer, en dan hebben we over 40 jaar ook nog inkomsten. Daarom dien ik daarover een motie in, waarin wij het college oproepen om dat nu eens een keer goed tegen het licht te houden.

Tot slot de wijken. En dan hebben wij het over schone, hele en veilige wijken met voldoende voorzieningen. Nog steeds is dit wat de SP betreft speerpunt van beleid. Zo hebben wij onlangs nog een wijkonderzoek gehouden in het Willemskwartier en wat bleek daaruit? Het zwerfvuil staat nog steeds op nummer 1 als het gaat om het oplossen van problemen. Dat betekent dus, ondanks alle inspanningen die er de afgelopen jaren zijn geleverd op het vlak van schoon, heel en veilig, dat er nog behoorlijk wat te winnen is op dat vlak. Ik kan u dan ook zeggen dat in de SP-fractie de verbazing erg groot was, toen wij uit de vorige Perspectiefnota, van voor de zomer, moesten lezen dat er op het schoonhouden van de stad een half miljoen bezuinigd zou worden. Blijkbaar is dus toch niet voor iedereen duidelijk dat juist op het vlak van schone wijken er nog een hele achterstand in te halen is. Ik kan dit college dan ook wel heel gelukkig prijzen met deze nieuwe Perspectiefnota, want ik kan u zeggen dat die vorige voor de SP onverteerbaar was.

In het coalitieakkoord hebben wij afgesproken om niet minder, maar juist meer te investeren in schone, hele en veilige wijken. Niet voor niets is er fors extra geld uitgetrokken om het wijkbeheer op orde te krijgen, oplopend tot € 2,2 miljoen in 2010. De bedoeling daarvan was om in 2011 in heel Nijmegen de IBOR-doelstellingen uit 2001 te halen. Dat ziet er allemaal goed uit. Maar er is één probleem en dat is de ontwikkeling van nieuwe projecten. Denk aan een busbaan, de Limos, nieuwe fietspaden, Koers West, straks een stadsbrug. Dat heet areaaluitbreiding in het jargon. Je gaat nieuwe investeringen doen in de openbare ruimte. Daar hoort ook onderhoud bij. Meer openbare ruimte, meer geld nodig om de boel schoon, heel en veilig te houden. Die meerkosten bedroegen in 2006 € 800.000,-. In een ander jaar kan dat hoger of lager uitvallen, maar in de Begroting is slechts rekening gehouden met een jaarlijkse areaaluitbreiding van € 300.000,-. Het betekent dus dat wij ieder jaar, als wij € 800.000,- areaaluitbreiding per jaar zouden hebben, € 500.000,- inleveren op schoon, heel en veilig. Het betekent dus ook dat als wij dat 4 jaar volhouden, wij € 2 miljoen daarop inleveren. Dat is hetzelfde geld als wij er zelf bij hebben gelegd om op een hoger ambitieniveau te komen. Kortom, als wij die areaaluitbreiding niet zouden honoreren, zijn wij in 2011 op het niveau waar wij in 2006 stonden, zijn wij dus geen stap vooruit gekomen. Dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn. Vandaar dat wij daar een amendement voor indienen.

Er is nog één punt, dat is het schoolzwemmen. Wij dienen daar nu geen motie over in. Wij komen daarop terug, er ligt nu een voorstel van het college. Wij hebben een maand geleden daar enig onderzoek naar gedaan bij de scholen. Ooit, toen er werd bezuinigd op schoolzwemmen is er beloofd dat alle kinderen met een zwemdiploma van school gaan. Wij hebben cijfers van scholen waaruit blijkt dat van de 24 leerlingen in groep 8, er 14 geen zwemdiploma hebben. Die belofte is dus niet waar gemaakt. Het werkt dus niet. Het college komt nu met een plan om in ieder geval meer te doen aan het vangnet. Wat ons betreft is dat onvoldoende, wij willen in ieder geval, en daarmee komen wij terug als het schoolzwemmen aan de orde is, dat voor alle klassen waar nog niet 80% van de leerlingen een zwemdiploma heeft, want je krijgt een half jaar les, geen 80% het zwemdiploma, nog een half jaar les erbij totdat 80% van de klas een zwemdiploma heeft en daarna gaat de rest pas in het vangnet en niet later.

Over het integratiebeleid kan ik heel kort zijn. 5 jaar geleden heb ik hier een deltaplan Integratie ingediend. Wij zijn nu 5 jaar verder, wij zijn 0,000 opgesloten op dat vlak, en dat meen ik dus echt, helemaal niets op het vlak van integratie. De segregatie scholen is groter geworden, de segregatie in de wijken is groter geworden. Het wordt heel hoog tijd dat wij daar echt aan het werk gaan. Daar wil ik het bij laten.

[an error occurred while processing this directive]

STOP DE AFBRAAK!

SP Weblog

Volg ons

SP Nijmegen op Twitter SP Nijmegen op facebook SP Nijmegen op Hyves SP Nijmegen op YouTube

SP Nieuws
Tweede Kamerverkiezingen 12 september 2012
1 voor allen
Laat zien waarom je SP-lid bent

Vroeg of laat
Studio SP