Duurzaamheid

• Door oude woningen op grote schaal te isoleren is veel milieuwinst te halen voor relatief weinig geld. We zetten hier vol op in, en gaan zo het energieverbruik van Nijmeegse huishoudens in de komende jaren fors verlagen.
  • Bedrijven zijn grootverbruikers van energie, dus daar valt de grootste winst op energieverbruik te behalen. Dat kan door beter advies van onder andere de gemeente en door eisen in de milieuvergunning op te nemen die bedrijven verplichten zuinig om te gaan met energie. Dit moet ook gehandhaafd worden.
  • We zetten de komende jaren in op een energiezuinige en klimaatvriendelijke stad. We gaan gemeentelijke gebouwen maximaal benutten voor het opwekken van zonne-energie.
  • Het energiegebruik van gemeentelijke gebouwen wordt snel teruggebracht, zolang de investeringen in energiemaatregelen terugverdiend worden via een lagere energierekening.
  • De gemeente stimuleert en faciliteert bedrijven en particulieren bij het aanleggen van zonnepanelen, bevordert initiatieven voor het lokaal opwekken van duurzame energie en adviseert over energiebesparing en duurzame opwekking.
  • De al lang ingeplande windmolens langs de A15 worden zo spoedig mogelijk neergezet, zodat zo'n 6000 Nijmeegse gezinnen van schone stroom worden voorzien.
  • De gemeente blijft het goede voorbeeld geven door duurzaam en fair trade in te kopen en bij de aanschaf van apparatuur te kiezen voor energiezuinige varianten.

Terug naar de standpuntenpagina