Cultuur

Het elitaire cultuurbeleid van dit college vraagt om een sociaal alternatief. Een sociaal alternatief waarbij kunst en cultuur wel toegankelijk zijn voor alle lagen van de bevolking. Een sociaal alternatief waarbij cultuureducatie voor iedereen het uitgangspunt is in plaats van een leuke hobby voor degenen die het kunnen betalen. Een sociaal alternatief waarbij kleinschalige kunstinitiatieven in de wijken worden gestimuleerd in plaats van te bezuinigen op amateurkunst. Cultuur is niet alleen van de culturele elite maar van ons allemaal.

• De bezuiniging op de wijkbibliotheken draaien we volledig terug en we investeren extra in noodzakelijke wijkbibliotheken. Kinderen in achterstandswijken moeten op loopafstand (1 km) een bibliotheek kunnen bereiken, in andere wijken is een bibliotheek op fietsafstand de norm.
  • De Kunstbus wordt nieuw leven ingeblazen, zodat kinderen vanaf 4 jaar kennis kunnen maken met beeldcultuur. Voor het Kunstbusproject hebben regionale musea aparte programma’s gemaakt, toegesneden op de leeftijd van het kind.
  • Dukenburg behoudt de dependance van de Lindenberg, we bevorderen cultuureducatie in de wijken.
  • De bezuiniging op de amateurkunst gaat van de baan. Juist de amateurkunst slaagt er wel in grote delen van de bevolking te bereiken. Het zorgt voor betrokkenheid van wijkbewoners en brengt levendigheid in de wijk. Het houdt jonge mensen creatief en stimuleert de doorstroming naar beroepsopleidingen. Naast de professionele kunst moet amateurkunst bevorderd worden met optredens in wijkcentra en verzorgingstehuizen.
  • De plannen voor een oorlogsmuseum in de Vasim kunnen alleen doorgaan als het niet ten koste gaat van andere gemeentelijke culturele voorzieningen. De huidige  kunstenaars in de Vasim moeten onder dezelfde voorwaarden een ruimte kunnen blijven huren. Alleen als aan deze voorwaarden is voldaan, stemmen wij in met de komst van het museum.
  • We voeren een vouchersysteem in voor alle grote culturele instellingen.  Iedere Nijmegenaar krijgt dan kortingsbonnen voor een bezoek aan de schouwburg, Vereeniging, Lindenberg, Lux of het museum. Een deel van de subsidie wordt via gebruikte vouchers afgerekend. Daarmee zorgen we ervoor dat deze instellingen hun aanbod meer afstemmen op de hele Nijmeegse bevolking in plaats van alleen op hun eigen (relatief kleine) vaste publiek. Dit betekent dat diezelfde instellingen zich meer in de wijken moeten vertonen om nieuw publiek te trekken. De invulling is waarschijnlijk het meest efficiënt met een gedigitaliseerde stadspas, maar ook een kortingsbonnenboekje is een optie.
  • Nijmegen is de oudste stad van Nederland en daar zijn we trots op. De gemeente bevordert het zichtbaarder maken van het rijke verleden van onze stad.
  • Culturele initiatieven van bewoners worden omarmd en ondersteund door de gemeente. Succesvolle projecten als de Kaaij, het Zomerkwartier en Waalhalla hebben bewezen dat ze een verrijking vormen van het culturele aanbod in de stad.

Terug naar de standpuntenpagina