Bestuur

• De vergoeding van Nijmeegse gemeenteraadsleden is 2025 euro per maand. In tijden van bezuinigingen past het niet dat die vergoeding zo buitensporig hoog is. Daarom moeten Nijmeegse raadsleden voortaan genoegen nemen met het wettelijk toegestane minimum voor raadsleden van 1620 euro per maand. Dat is nog steeds een riante vergoeding voor een nevenfunctie, helemaal als je het vergelijkt met het wettelijk minimumloon van 1478 euro bruto per maand waar iemand 40 uur per week voor moet werken. Als alle vergoedingen voor raadsleden, collegeleden en adviescommissies verlaagd worden naar het wettelijk minimum dan bespaart dat de stad op jaarbasis een half miljoen euro. Er komen daarom ook 6 wethouders voor de prijs van 5 wethouders.
  • Het gemeentelijk personeelsbestand dient een afspiegeling te zijn van de Nijmeegse bevolking. Waar de samenleving verkleurt, kan de gemeente het zichzelf niet permitteren een relatief witte organisatie te zijn. Daarom formuleert de gemeente een helder en haalbaar diversiteitsbeleid.
  • We stellen paal en perk aan het graaien aan de top. Topambtenaren in dienst van de gemeente of bestuurders van door de gemeente gesubsidieerde instellingen verdienen niet meer dan de burgemeester (de “Bruls-norm”). En dit geldt ook voor extern ingehuurd personeel.
  • Bij de recente opening van de nieuwe stadsbrug organiseerde de gemeente een buitensporig duur feestje op kosten van de belastingbetaler. Dit is onverantwoord in tijden dat er bezuinigd wordt op belangrijke voorzieningen. De gemeente organiseert voortaan geen buitensporig dure feestjes meer, tenzij deze direct uit de zak van de deelnemers betaald worden.
  • De gemeente stelt zich terughoudend op bij het inhuren van extern personeel.
  • Ook op het gebied van duurzaam en eerlijk geeft de gemeente het goede voorbeeld, door duurzaam en fair-trade in te kopen en bij de aanschaf van apparatuur te kiezen voor energiezuinige varianten.
  • Regionale samenwerking kan kosten besparen en de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren. Samenwerking mag echter niet betekenen dat een regionaal bestuur de lokale bevoegdheden overneemt. De gemeenteraad bepaalt op welke terreinen we samenwerken, welke taken regionaal worden uitgevoerd en kan de samenwerking altijd kosteloos (op onderdelen) stopzetten als zij dat wenst.

Terug naar de standpuntenpagina